Pertikaian Sempadan Laut China Selatan

Segmen pertama adalah bahagian yang telah dibatasi melalui perjanjian. Walaupun AS tidak bersetuju dengan apa yang disebut sebagai sembilan garis putus-putus yang ditetapkan China sebagai sempadan.


Kehadiran Kapal Perang Di Laut China Selatan Hanya Mahu Tunjukkan Siapa Hebat Astro Awani

Sebagai contoh Malaysia dan Filipina saling.

Pertikaian sempadan laut china selatan. Dalam hal penamaan misalnya Republik Rakyat China RRC menyebutnya dengan nama Laut Selatan saja. Pertikaian tuntutan sempadan maritim di Laut China Selatan wajar diselesaikan secara aman dan berpandukan prinsip yang termaktub dalam perundangan antarabangsa. Hal ini membuktikan bahawa China bukan sahaja terlibat dalam pertikaian di Spratly Paracel dan Scarborough Shoal malahan menuntut hampir seluruh Laut China Selatan.

China dan Indonesia disarankan agar menghentikan tindak balas dan provokasi yang boleh memburukkan keadaan. Selain daripada isu pertikaian terhadap pertindihan sempadan antara China dengan beberapa buah negara Asia Tenggara kawasan ini juga menjadi pentas untuk penentuan dominasi geopolitik dan ekonomi bagi dua kuasa besar dunia US dan China yang. China juga mengklaim pulau-pulau kecil di Laut China Selatan dan telah membangun sekitar 1300 hektar lahan untuk menopang sebagian besar infrastruktur militer termasuk landasan pacu yang cukup panjang untuk bisa menampung pesawat pengebom.

Selama berabad-abad Laut China Selatan memegang peranan penting bagi keberlangsungan ekonomi negara-negara. Klik untuk baca artikel penuh. Sebelum ini AS mengelak daripada memihak dalam pertikaian wilayah di Laut China Selatan walaupun berulang kali menggesa supaya diberi kebebasan kepada navigasi dan penerbangan di wilayah maritim yang strategik itu.

Maka tidak mustahil Laut China Selatan ini terus menjadi pertikaian pelbagai negara termasuklah negara kuasa besar seperti China. Oleh sebab itu China telah berjaya menyelesaikan isu sempadan dengan beberapa buah negara jiran melalui rundingan dua hala dalam suasana adil saksama dan harmoni. KETEGANGAN terkini berkaitan sempadan dan hak perairan di kawasan pertikaian Laut China Selatan di Pulau Natuna antara China dan Indonesia harus diselesaikan secara diplomasi dan aman bagi mengelakkan keadaan menjadi bertambah rumit.

Pertikaian Laut China Selatan perlu tolak ansur KUALA LUMPUR RABU 05 Jun 2013. Pertikaian Laut China Selatan terutamanya di kalangan negara-negara Asean berkenaan siapa yang memiliki pulau-pulau di laut dan had EZZ masing-masing. Pertikaian Di Laut China Selatan Ini Sejarah Tentang Kawasan Tu Yang Ramai Tak Tahu.

Siapa lagi kalau bukan Armada Angkatan Laut Republik Rakyat China China Coast Guard yang menceroboh sempadan maritim negara kita. Pendirian Malaysia jelas dalam isu pertikaian Laut China Selatan. China dan negara Asia Tenggara perlu bertolak ansur dalam menyelesaikan pertikaian wilayah di Laut China Selatan bagi menjamin wujudnya keamanan dan keselamatan berkekalan serta kemakmuran ekonomi di rantau ini.

3 Alwi Muhammad Ali. Pertikaian mengenai Laut China Selatan yang melibatkan beberapa negara anggota Persatuan Negara Asia Tenggara ASEAN perlu diselesaikan melalui saluran diplomatik kata Duta Besar Rusia di Malaysia Valery NYermolov. Perebutan wilayah di Laut China Selatan melibatkan tuntutan-tuntutan pulau dan wilayah kelautan pada beberapa negara berdaulat di wilayah tersebut iaitu Brunei Republik Rakyat China Republik China Malaysia Filipina dan Vietnam.

Malaysia berpendirian sebarang masalah perbezaan dan pertikaian di Laut China Selatan harus ditangani menerusi dialog dan jalan perundingan. Isu Sempadan Laut China Selatan Indonesia Tolak Tuntutan China Sebagai Tiada Asas Perundangan. Jakarta ANTARA - Perdana Menteri Malaysia Sri Ismail Sabri Yaakob menyatakan pihaknya sependapat.

Beliau berkata pihak yang terlibat dengan tuntutan bertindih terhadap wilayah maritim di Laut China Selatan perlu. Hal ini berdasarkan kepada dua pemerhatian utama dalam bidang keselamatan merangkumi 1 Strategi ketenteraan di rantau ini khususnya dalam konflik utama Laut China Selatan 2 Persaingan risikan maklumat antara agensi risikan asing Daripada sebuah konflik pertikaian sempadan dan undang-undang antarabangsa konflik di Laut China Selatan kini. China juga bersedia menyelesaikan pertikaian yang berkait tuntutan wilayah di Laut China Selatan melalui rundingan damai dengan negara-negara yang berkenaan berdasarkan Undang-undang.

KETEGANGAN terkini berkaitan sempadan dan hak perairan di kawasan pertikaian Laut China Selatan di Pulau Natuna antara China dan Indonesia harus diselesaikan secara diplomasi dan aman bagi mengelakkan keadaan menjadi bertambah rumit. Sejak berabad-abad Laut China Selatan memainkan peranan yang penting dalam ekonomi negara seperti Vietnam Malaysia Brunei dan Filipina. Laut Cina Selatan merupakan salah satu flashpoint atau titik bermula ledakan yang kritikal di Asia Tenggara.

Laut Cina Selatan terbentuk sebagai sebuah kepulauan. Sempadan Malaysia-Filipina terdiri daripada dua segmen. China dan Indonesia disarankan agar menghentikan tindak balas dan provokasi yang boleh.

Dengan ketegangan semakin memuncak di Laut China Selatan China telah menamakan dan menuntut 80 ciri geografi yang tidak jelas di perairan yang menjadi pertikaian itu ketika ia meningkatkan usaha agresifnya untuk menandakan wilayah dan menyekat pihak lain yang turut menuntut kawasan itu. Pertikaian wilayah di Laut China Selatan dapat dibahagikan kepada tiga kawasan. Garis sempadan yang dikeluarkan oleh Beijing amat berkait rapat dengan asas tuntutannya iaitu pulau-pulau di Laut China Selatan adalah milik China berdasarkan sejarah lampau.

Kesimpulannya hanya sedikit kemajuan ke arah persempadanan maritim di Laut China Selatan kerana pertama pertikaian yang sangat rumit. Sebarang pertikaian mengenai Laut China Selatan perlu diselesaikan secara aman berlandaskan universally recognised principles of International law termasuk Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berhubung Undang-Undang Laut 1982 katanya dalam sidang akhbar bersama dengan Presiden Indonesia Joko Widodo di Jakarta hari ini. 2 Apr 14 2020China ceroboh perairan Vietnam ketika dunia bergelut pandemik COVID-19.

Pemerintah Markas Pasifik Amerika Laksamana Admiral Samuel J. Pertikaian tuntutan sempadan maritim di Laut China Selatan wajar diselesaikan secara aman dan berpandukan prinsip yang termaktub dalam perundangan antarabangsa. Dimana benih-benih perselisihan yang terdapat di Lautan itu banyak di sebabkan oleh latar belakang historis baik dari segi penamaan terhadap lautan itu maupun batas-batas kepemilikannya.

Ketika ini banyak negara berkongsi kawasan laut termasuk beberapa pulau dan usaha persempadanan tidak boleh hanya dilaksanakan melalui rundingan dua hala tetapi mesti diselesaikan secara pelbagai hala. Yang kedua maritim segmen masih belum dibatasi kerana berada di Kepulauan Spratly kawasan di Laut China Selatan di mana kedua-dua negara mempunyai tuntutan bertindih di landasan benua dan pulau. Terdapat perebutan wilayah yang berlaku pada kepulauan Paracel dan kepulauan Spratly serta sempadan wilayah kelautan di Teluk Tonkin.

Laut China Selatan Malaysia Tampil Diplomasi Dengan China As Beritabenar.


Pertikaian Wilayah Di Laut China Selatan


LihatTutupKomentar